top of page

שיקום האני הפנימי באמצעות תרגול בוקר

רבים מאיתנו עוברים משברים ותקופות מטלטלות בחיים, איך שומרים על הגוף והנפש?


אך לפני רגע הרגשנו שליטה בחיים והתהלכנו על מיני מנוחות, אך בעקבות משבר אישי (פטירה של אדם קרוב, פרידה, פיטורין, גירושין, או כל מקרה אחר) אנו חווים היעדר שליטה בחיים, כאשר היום-יום השגור הופך להיות מאוד מאתגר. עלולים להופיע מחשבות בלתי פוסקות על מה שאירע או על מישהו שממנו נפרדנו. ההצפה בתחושות עצב, חרדה וחוסר אונים משבשת את היכולת להיות ברגע, להתרכז או לחוות הנאה. הגוף נמצא במתח בלתי פוסק המלווה לעיתים בלחץ בחזה, רעד או כאב. ייתכן שיופיעו מחלות ויראליות חוזרות, כאבי שרירים, עייפות כרונית או חלילה מחלה אוטו-אמיונית חמורה.

כיצד מומלץ להתמודד? מעבר לתמיכה נפשית אשר הכרחית במצבי משבר, ישנן פעולות שאנו יכולים ויכולות לעשות עם גופנו ולמען עצמנו. למשל, התמדה בתרגול בוקר עשויה לקצר את משך ועומק המשבר ולשפר פלאים את יכולת ההתמודדות וחוויית היומיום.


אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי? (אבות, א פסוק יג)


התרגול מאפשר לנו זמן עם עצמנו במנותק ממרוץ השגרה. הוא מאפשר לנו לתת לעצמנו שהות ותשומת לב לצרכי הגוף והנפש שלנו. זוהי הזדמנות להרגיע תחושות ומחשבות על ידי התמקדות ונשימה; להתחבר לתחושות כאב ולשחרר אותן דרך תנועה ולעיתים בכי. אם לא נקדיש לכך תשומת לב הרגשות ימשיכו להשפיע וייצרו מתח וסטגנציה במגוון מערכות בגוף. כפי שהמצב הנפשי משפיע על הגוף - כך תנועה עם הגוף, משפיעה על המצב הנפשי. נסו ותיווכחו כי יש שיפור של לפחות 30% במצב הריכוז והתפקוד אחרי תרגול, גם בבקרים שנדמים לכם לפני כן כקשים מנשוא.

ישנם סוגים שונים והמלצות מגוונות לגבי תרגול שכזה אך רובם ככולם ממליצים על לקיחת זמן מוקדם בבוקר לפעילות גופנית רכה ונעימה, תוך התמקדות מנטלית כלשהי. אין הכוונה להכניס את הגוף לתהליך כושר מואץ אלא סוג פעילות שיש בה זיקה של גוף-נפש. מבין ההצעות השונות נכללות בתרגול פיזי: הליכת בוקר, יוגה, טאי-צ'י, מתיחות, וכד' תלוי באופי המתרגל/ת. התמקדות מנטלית עשויה לכלול: דפי בוקר, מדיטציה, קריאה בטקסט רוחני, כתיבת חלומות ועוד.

למטופלות שלי, אשר נקלעו למצב משברי בחיים (מי לא?), אני ממליצה על מתיחות מרידיאנים מידי בוקר היישר מהמיטה - אל התרגול. זהו תרגול שפיתח שיזוטו מסונגה Shizuto Masunaga , אשר חקר את השיאצו הרפואי וייסד את שיטת הטיפול "זן שיאצו" ביפן. התרגול כולל שבע מתיחות, הנעשות בשבעה מנחיי גוף שונים אשר מקיפים את כל מערכת המרידיאנים הראשיים. את התרגול יש לבצע בשילוב נשימה מודעת: שאיפה דרך האף ונשיפה דרך הפה בסנכרון עם ביצוע התנועות. זאת בשילוב התמקדות בגוף ובנשימה - כדי להגיע לתוצאות מיטביות.


אפשר לראות להלן הדגמה נפלאה לביצוע התרגילים:



אני ממליצה להוסיף בסיום התרגול, 12 דקות מדיטציה כדי להתחיל את היום בצורה מיטבית. בקרים מלאי תנועה רכה ונשימה, יסייעו להתמודדות בריאה עם אתגרי החיים.

ניתן להגיע אליי לטיפול או להצטרף לקבוצת תנועה.








bottom of page